فرصت هاى طلایى در ویترین اقتصادى اصفهان

توصعه و بهبود 2

یازدهمین جلسه کمیسیون بهبود محیط کسب وکار اتاق بازرگانى اصفهان با محوریت بررسى راهکارهاى تقویت نقش نمایشگاه بین المللى استان اصفهان در توسعه اقتصادى برگزار شد.

در این نشست، موضوعاتى همچون ضرورت ایجاد غرفه هاى دائمى، ارتقاى کیفیت خدمات نمایشگاهى، حذف موازى کارى ها، به روزرسانى فرآیند قیمت گذارى و جذب سرمایه گذار خصوصى مورد بررسى قرار گرفت.

در این جلسه اعضاى کمیسیون و نمایندگان بخش خصوصى بر ضرورت برنامه ریزى جامع براى تقویت زیرساخت هاى میزبانى نمایشگاه ها و بهره بردارى از مزیت هاى استانى از جمله صنایع دستى، فناورى هاى پیشرفته و گردشگرى فرهنگى در قالب طرح هاى دائمى تأکید کردند.

اصغر اخوان مقدم، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب وکار، پیشنهاد کرد: بخشى از فضاى نمایشگاهى به غرفه هاى دائمى اختصاص یابد و این فضاها در قالب قراردادهاى سالانه در اختیار شرکت ها و فعالان اقتصادى قرار گیرد. وى صنایع دستى را از جمله ظرفیت هاى شاخص استان دانست که مى تواند در حاشیه تمامى رویدادها، به عنوان یک جاذبه پایدار عمل کند.

محمد نمکى زاده، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان، نمایشگاه بین المللى اصفهان را ویترین اقتصاد استان دانست و تأکید کرد: باید این مجموعه را به عنوان بخشى از زنجیره ارزش شهر در نظر گرفت. به گفته وى، موفقیت نمایشگاه ها وابسته به افزایش تعداد بازدیدکنندگان و ارتقاى بازخورد غرفه داران است و تخصیص غرفه اى دائمى براى نمایش صنایع دستى مى تواند به غناى محتوایى رویدادها بیفزاید.

محمد گیوى، معاون امور نمایشگاه ها، با اشاره به نظام قیمت گذارى غرفه ها اظهار کرد: تعرفه ها متناسب با چرخه عمر نمایشگاه ها تعیین مى شود و این سیاست از ریسک پذیرى در نمایشگاه هاى جدید و سودآورى در نمایشگاه هاى تثبیت شده حمایت مى کند. وى ضمن انتقاد از برگزارى نمایشگاه هاى تکرارى در استان هاى مختلف، خواستار تقسیم تخصصى نمایشگاه ها بر اساس سند آمایش ملى شد.

احسان شهیر، مدیرکل ادارى و مالى استاندارى اصفهان، پیشنهاد داد: توسعه زیرساخت هاى نمایشگاهى با مدل هاى ترکیبى سرمایه گذارى دنبال شود. وى ایجاد غرفه هاى دائمى براى محصولات خاص، نصب تندیس مشاهیر و فراهم سازى آموزش هاى تخصصى براى غرفه داران را از جمله راهکارهاى افزایش جذابیت و اثربخشى نمایشگاه ها برشمرد.

حبیب الله بهرامى، رئیس اتاق تعاون استان اصفهان، بر جایگاه پررنگ صنعت نمایشگاهى در اقتصاد جهانى تأکید کرد و پیشنهاد داد که بخش هایى از نمایشگاه به صورت دائمى و با مشارکت نهادهایى چون اتاق بازرگانى، اتاق اصناف و اتاق تعاون اداره شود.

مهرداد شاطریان، نایب رئیس اول کمیسیون بهبود محیط کسب وکار، با اشاره به تجربه نمایشگاه هاى جهانى، تأکید کرد که مدیریت رویدادهاى بزرگ نیازمند زیرساخت هایى فراتر از ظرفیت هاى موجود است. وى افزود: توسعه زیرساخت هاى شهرى مانند حمل ونقل، هتل و لجستیک از الزامات رشد پایدار نمایشگاه ها در اصفهان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *