به گزارش روابط عمومی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، در جلسهی هیئت مدیرهی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با حضور علی امامی، مدیرکل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت ایران، بر ضرورت نگاه راهبردی به صنعت نمایشگاهی به عنوان یکی از جدیترین ابزارهای توسعه صادرات کشور تأکید شد.
این جلسه با گزارش رحیم جلیلی، رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، در خصوص پروژههای برندسازی، برگزاری نمایشگاههای صادراتمحور و پیگیری مسائل مراکز عضو، از جمله موضوع رتبهبندی مراکز نمایشگاهی آغاز شد.
در ادامه، علی امامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هیئت مدیرهی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: «صنعت نمایشگاهی یکی از مهمترین ابزارها برای ایجاد تقاضا و رونق صادرات است، با این حال، همچنان مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. فعالان این صنعت بهویژه صاحبان سایتهای نمایشگاهی، سرمایهها و تجربههای ارزشمندی دارند که میتواند تحولات بزرگی در تجارت کشور رقم بزند».
وی با اشاره به ورود برخی مراکز نمایشگاهی به حوزهی برگزاری رویدادها افزود: «تصمیم سایتداران برای حضور در اجرای نمایشگاهها و ایجاد ارتباطات بینالمللی، فرصتهای جدیدی مانند تهاتر فضاهای نمایشگاهی و همکاری با مراکز خارجی را به همراه دارد و نتایج آن نه تنها برای صنعت نمایشگاهی، بلکه برای کل تجارت کشور اثرگذار خواهد بود».
مدیرکل دفتر خدمات آماد همچنین به مشکلات حقوقی و مالکیتی برخی سایتهای نمایشگاهی اشاره کرد و پیشنهاد داد: «لازم است یک تیم حقوقی قوی برای پیگیری مسائل زمینهای نمایشگاهی تشکیل شود. هم ما در سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت و هم انجمن باید با همکاری، از حقوق این مراکز دفاع کنیم».
او تأکید کرد که تأمین منابع مالی برای استانداردسازی زیرساختها، استفاده از مشوقهای صادراتی و تدوین نقشه راه صنعت نمایشگاهی، از اولویتهای سازمان توسعه تجارت است و در این مسیر، انجمن نمایشگاههای بینالمللی نقش بازوی کمکی سازمان را ایفا میکند.
در خصوص رتبهبندی مراکز نمایشگاهی نیز امامی اعلام کرد: «امسال نسبت به گذشته معیارهای سختگیرانهتری در ارزیابی لحاظ شده و رویکرد ما از شاخصهای سختافزاری به سمت شاخصهای نرمافزاری حرکت کرده است. کیفیت مدیریتی، تعداد نمایشگاههای بینالمللی، تعاملات خارجی و برنامههای تبلیغاتی، از جمله معیارهای اصلی جدید خواهد بود. رتبهبندی امسال تا هفته آینده نهایی میشود».
بدون دیدگاه