آزمونی دیگر برای صنعت نمایشگاهی ایران

آزمونی دیگر

به گزارش وبسایت اخبار نمایشگاه ها: از شواهد چنین بر می آید که صنعت نمایشگاهی کشور تحت تأثیر مخاصمه و تجاوز بیگانگان به میهن عزیزمان، با وضعیتی تقریبا مشابه آنچه در دوران شیوع بیماری کرونا تجربه کرده بود مواجه شده است که همچون امروز برای مدتی فعالیت های نمایشگاهی را دچار وقفه کرد.
فعالان و مدیران و سیاست گذاران صنعت نمایشگاهی حتما به خاطر دارند که در آن زمان آنچه موجب شد فعالیت های نمایشگاهی در کوتاه ترین زمان ممکن از سر گرفته شود، همفکری و همدلی و در نهایت همکاری صادقانه و واقع بینانه و در عین حال مبتکرانه همه دست اندرکاران با یکدیگر بود که محصول آن تدوین و اجرای پروتکل های بهداشتی از یک‌سو و تنظیم تقویمی متناسب با شرایط و تعریف و اجرای رویداد ها در حد و اندازه ای محدودتر اما مفید و مؤثر بود تا چراغ نمایشگاهها در شرایطی که اقتصاد و فعالان اقتصادی کشور به آن نیاز داشتند روشن بماند و چرخ صنعت نمایشگاهی هماهنگ با چرخ اقتصاد کشور به چرخش در آید.
اکنون نیز شرایط تحمیل شده به اقتصاد کشور و به تبع صنعت نمایشگاهی ایجاب می کند که فعالان و تشکل های بخش خصوصی و مدیران و سیاستگذاران دولتی دیگر بار با همفکری و همدلی ، تدابیر مبتکرانه ای برای گذر از این پیچ تاریخی و روشن کردن این چراغ در اولین فرصت ممکن بیندیشند.
گروه رسانه ای نمایار به عنوان باسابقه ترین رسانه تخصصی صنعت نمایشگاهی در رایزنی هایی که با فعالان صنعت نمایشگاهی از یک سو و مدیران و سیاست گذاران این حوزه از دیگر سو داشته و با در نظر گرفتن واقعیت های میدانی ، پیشنهاد هایی برای ارزیابی تصمیم گیران دارد که خلاصه آنها به شرح زیر است؛ البته با آگاهی از اینکه مدیران با تجربه صنعت نمایشگاهی و نیز برگزارکنندگان خبره در روزهای اخیر در تعامل سازنده با یکدیگر مشغول یافتن کوتاه ترین راه بازگشایی نمایشگاهها و تدوین تقویم جامع با کمترین آسیب ممکن هستند.
طبق اطلاعات دریافتی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی و همکاران شان به مدیران انجمن برگزارکنندگان اعلام کرده اند که در این شرایط حداکثر انعطاف را خواهند داشت و به هیچ عنوان در چنین شرایطی به دنبال درآمد زایی نیستند و اصل صنعت نمایشگاهی به عنوان یاریگر اقتصاد ملی برای آنها اولویت دارد.
۱-نخست آنکه از دولت و به ویژه وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت انتظار می رود در تصمیم گیری های شان برای صنعت نمایشگاهی ارزیابی های کارشناسی مدیران و تشکل های صنفی این صنعت را لحاظ کنند.
۲-اگرچه ما همچون همه اعضای خانواده نمایشگاهی علاقه مند به از سرگیری هرچه سریع تر فعالیت های نمایشگاهی هستیم اما با توجه به واقعیات موجود به نظر می رسد اول از همه ،تصمیم‌گیری قطعی در باره تعیین زمان بازگشایی رویدادهای نمایشگاهی و انتخاب رویدادهای پیشگام در این بازگشایی در حال حاضر میسر نیست و لازم است مدیران سایت های نمایشگاهی در سراسر کشور و برگزارکنندگان نمایشگاهها به عنوان دو رکن اصلی این تصمیم گیری ،چند روزی به یکدیگر فرصت بدهند تا شرایط برای ارزیابی دقیق تر و برنامه ریزی قطعی قدری مهیاتر شود ؛ به خصوص از لحاظ ایجاد انگیزه در شرکت های داخلی برای مشارکت در نمایشگاهها که در حال حاضر چشم به راه عادی شدن شرایط هستند تا به توسعه و حضور در نمایشگاه که ابزار توسعه است بیندیشند.
۳-در گام نخست بعد از مهیا شدن شرایط برای تدوین و اعلام تقویم جدید و قطعی، پیشنهاد می شود حتی الامکان آن‌ تعداد رویداد نمایشگاهی که مشارکت کنندگان شان آمادگی بیشتری برای حضور نمایشگاهی دارند با همفکری مجریان و تشکل های تولیدی شناسایی شوند و در اولویت برگزاری قرار بگیرند تا به محض فراهم شدن شرایط و صدور مجوز برگزاری رویدادها از سوی مقام های مسؤول، صنعت نمایشگاهی با دست پر وارد میدان شود.

۴-با توجه به تعویق اجباری برخی رویدادها ، قطعا جا دادن آنها در تقویم نمایشگاهی امسال مستلزم اندیشیدن تدابیر خاص نظیر تدابیر دوران کرونا خواهد بود به ویژه از نظر ایجاد هماهنگی میان مدیران سایت های سراسر کشور به منظور ممانعت از همزمانی رویدادهای دارای عنوان مشابه. همچنین محدودتر شدن وسعت برخی رویدادها به مانند دوران کرونا، یا احیانا کمتر شدن روزهای برگزاری به سه روز می تواند به عنوان گزینه های اضطراری در نظر گرفته شود بلکه برگزاری همه نمایشگاه های امسال با کمترین آسیب امکان پذیر شود.

۵- در صورت عادی شدن وضعیت که امیدواریم هرچه زودتر شاهدش باشیم ،از آنجا که ارائه مشوق ها می تواند تأثیر زیادی در افزایش انگیزه مشارکت کنندگان در گام های اول بازگشایی نمایشگاهها داشته باشد، پیشنهاد می شود همچون زمان بازگشایی نمایشگاهها در دوران کرونا که تعدادی از مدیران کنونی شرکت سهامی نمایشگاهها در انجام آن نقش مؤثری داشتند،از یک سو مدیران سایت های نمایشگاهی در ابتدا مشوق ها و تسهیلاتی برای مشارکت کنندگان در نظر بگیرند تا برگزارکنندگان امکان جذب حداکثری پیدا کنند و از دیگر سو ارائه دهندگان خدمات نمایشگاهی اعم از غرفه سازی ،تشریفات ،تبلیغات و …در حمایت از برگزارکنندگان ، تعرفه های خدمات خود را تا حد ممکن کاهش دهند.البته لازم است برگزار کنندگان نیز همچون بقیه اعضای خانواده نمایشگاهی،مانند دوره کرونا این بار نیز با توقع منافع حداقلی وارد این میدان شوند.
۶-دیگر اینکه در شرایطی که فعالان صنعت نمایشگاهی از کمترین حمایت های دولتی در دوران کرونا برخوردار شدند، جا دارد مدیران و مسؤولان وزارت صمت،سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاهها در این زمان متناسب با میزان آسیبی که فعالان بخش های مختلف صنعت نمایشگاهی (اعم از سایت داران ،برگزارکنندگان و ارائه کنندگان خدمات نمایشگاهی)متحمل شده یا خواهند شد، اقدامات و مکاتبات لازم در اولین فرصت ممکن برای درخواست حمایت های قانونی از آنها نظیر بخشودگی های مالیاتی،اعطای تسهیلات و .. را پیش بینی کنند.
با این امید که هرچه زودتر شاهد پیروزی و شادی ملت ایران در مواجهه با متخاصمان و بازگشت آرامش کامل به کشور و رونق دوباره صنعت نمایشگاهی در مقام ویترین اقتصاد کشور باشیم، برای همه کارشناسان و مدیران حوزه نمایشگاهی کشور سلامت توأم با همدلی و همبستگی برای عبور سرافرازانه از این گذرگاه همچون دوره شیوع کرونا آرزومندیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *