انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی در نشست خبری پانزدهمین دوره نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی و هتلداری اظهار کرد: یکی از راهبردهای وزارت میراث فرهنگی حضور در نمایشگاههای بینالمللی و برگزاری نمایشگاه در داخل کشور است.
با توجه به حجم تبلیغات وسیعی که توسط کشورهای استکباری داره انجام میشود، چارهای جز این نداریم که وارد یک فعالیت بسیار موثر و اثربخش در دیپلماسی بینالمللی و برگزاری رویدادها شویم.
در اجلاس جهانی ریاض ۱۲ دیدار بیتوبی برگزار شد که منجر به دو اتفاق مهم شد، امضای سند مرکز راهبردی صنایع دستی و گردشگری، توسعه و ترویج آن توسط سازمان جهانی گردشگری و دیدار با وزیر گردشگری عربستان بود، این موارد نشاندهنده این است که ظرفیتهای گردشگری ایران منحصربهفرد است.
وزارت گردشگری در برنامهریزی برنامه هفتم از ممتازترین و پیشران وزاتخانههای کشور بوده است.
صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۴ از ۴۰ همت تسهیلات بانکی برخوردار شده است، هشت همت از صندوق توسعه ملی، ۲۰ همت از محل اوراق قرضه و ۱۴ همت از بند «ب» تبصره ۱۸ برای توسعه بومگردیها تخصیص یافته که از این ۱۴ همت، شش همت از سوی ستاد و هشت همت توسط استانها با بهره چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
منابع صندوق توسعه ملی بهطور کامل مصرف شده، اما منابع مربوط به اوراق قرضه همچنان موجود است، همچنین ۲۷۴۷ پروژه نیمهتمام گردشگری وجود دارد، اگر منابع موجود میان تمام این پروژهها توزیع میشد، هیچیک به نتیجه نمیرسید.
بر اساس قانون برنامه هفتم، کشور موظف است سالانه ۱۰۰ هتل بسازد و به همین دلیل شرط دریافت وام، داشتن حداقل ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی تعیین شده است، محدودیتی برای استفاده از اوراق قرضه وجود ندارد و در صورت نیاز امکان افزایش منابع نیز فراهم است.
واردات تجهیزات صنعت گردشگری از عوارض گمرکی ۱۰۰ درصد معاف شده است.
فروردین ۱۴۰۴ شاهد رشد گردشگری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم، اما با آغاز جنگ در خرداد، روند ورود گردشگران تحتتأثیر قرار گرفت و ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد، این کاهش در تیر به ۵۲ درصد رسید، در مرداد ۲۸ درصد و در شهریور ۱۸ درصد رسید.
از مهر روند رو به بهبود آغاز شد و در این ماه ۱۱ درصد رشد و در آبان هفت درصد رشد مثبت ثبت شد، اکنون در حال بازگشت به وضعیت پایدار هستیم، بهطور کلی تاکنون ۷۵۰ هزار گردشگر وارد کشور شده است، پیشبینی میشود که مجموع ورودیها به حدود چهار میلیون نفر برسد.
پس از جنگ ۱۲ روزه تمرکز بیشتری بر دو حوزهی گردشگری زیارت و گردشگری سلامت انجام شد، حوزههایی که کمتر تحتتأثیر جنگ روانی و تبلیغات منفی قرار میگیرند.

FA
EN
AR
RU



بدون دیدگاه