مهرداد معاونی، با اشاره به بحران های اخیر اقتصادی و اجتماعی، وضعیت فعلی این صنعت را بسیار نامشخص و متاثر از بی برنامگی سیاست گذاران حوزه نمایشگاهی دانست و خواستار انسجام صنفی و بازنگری در شرایط حاکم شد.
به گزارش 19 مرداد1404 پایگاه خبری تیترکوتاه: در شرایطی که رکود اقتصادی، بسیاری از صنایع کشور را تحت تاثیر قرار داده، صنعت غرفه سازی نیز از این بحران در امان نمانده است. مهرداد معاونی، یکی از فعالان این حوزه، در این گفت و گو، به بررسی چالش ها و چشم انداز این صنعت پرداخته است.
او معتقد است عدم شفافیت در سیاست گذاری های نمایشگاهی و نبود اتحاد میان فعالان صنفی، از مهم ترین عوامل تضعیف جایگاه غرفه سازی در کشور به شمار می رود.
مشروح این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد:
وضعیت صنعت در بلاتکلیفی کامل است
مهرداد معاونی با اشاره به شرایط نامشخص حاکم بر صنعت نمایشگاهی کشور ناشی از درگیری نظامی ایران و اسرائیل، گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت نمایشگاه ها مشخص نیست. نه دولتمردان موضع مشخصی اعلام می کنند، نه استراتژی روشنی می توان در شرکت ها تعریف کرد. ما نمی دانیم آینده نمایشگاه ها به چه سمت می رود و به همین دلیل نمی توانیم برای تیم طراحی، آتلیه یا مارکتینگ شرکت برنامه ریزی کنیم. رکود عمومی جامعه و اقتصاد شرکت ها، ضربه مستقیمی به صنعت ما زده است.
رقابت ناسالم و نبود انسجام، مهم ترین چالش های صنفی وی با تاکید بر چالش های درون صنفی افزود: یکی از چالش های اصلی، نبود انسجام و اتحاد بین همکاران صنفی ماست. اگر صنف منسجم و رفیقی داشته باشیم، می توانیم تصمیمات مشترک و اقدامات قوی تری انجام دهیم. متاسفانه رقابت ناسالم، به ویژه در قیمت گذاری، باعث تضعیف اعتبار صنف ما شده است.
این فعال صنعت غرفه سازی توضیح داد: بعضی شرکت ها بدون درنظر گرفتن هزینه های واقعی، قیمت های غیرمنطقی می دهند. ما هزینه های بالایی داریم: لیست بیمه داریم، دفتر رسمی، مدیر مالی، حسابدار، تیم طراحی، تیم اجرایی، سایت، سئو، مالیات، بیمه و… ولی برخی شرکت های تازه کار هیچ کدام از این ها را ندارند و فقط روی پروژه محور کار می کنند.
معاونی همچنین اضافه کرد: حضور شرکت های غیرحرفه ای که تنها با هدف کسب سود لحظه ای وارد این حوزه شده اند، چالش بزرگی است. این افراد نه هزینه های اداری دارند، نه سازوکار مالی مشخص. فقط یک اتاق اجاره کرده اند و دنبال گرفتن پروژه اند.
وی در ادامه گفت: البته ما مشتریانی داریم که حرفه ای هستند. آن ها بررسی می کنند، می آیند دفتر شرکت، تیم شان را می فرستند، با دقت همکاری می کنند. این گروه، همان ۱۵ تا ۲۰ درصد از مشتریان هستند که ما تمرکزمان را روی آن ها گذاشته ایم.
آینده صنعت، در گرو بهبود شرایط کلان کشور
مهرداد معاونی در پایان درباره آینده صنعت غرفه سازی گفت: چشم انداز این صنعت بستگی کامل به شرایط کلی جامعه دارد. اگر اوضاع اقتصادی و اجتماعی بهبود پیدا کند، آینده بسیار روشنی خواهیم داشت؛ چرا که زیرساخت ها و توان تخصصی در شرکت های داخلی وجود دارد و حضور شرکت های خارجی نیز رشد می کند.
فعال صنعت غرفه سازی افزود: اما اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند و ثبات اقتصادی برقرار نشود، واقعاً نمی توان برنامه ریزی بلندمدت داشت. ما آماده ایم که اگر رونقی در نمایشگاه ها ایجاد شد، با قدرت وارد شویم. ولی فعلاً همه چیز بلاتکلیف است.
بدون دیدگاه