گفتگو با احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان:
دستیابی به توسعه با نمایشگاه امکانپذیر است
سال 1401 برای نمایشگاه اصفهان، سال خوبی به شمار میآید. تقویم نمایشگاهی این کلانشهر گواه این سخن است. سالی که بیش از 33 عنوان نمایشگاهی بینالمللی، تخصصی و عمومی بدون وقفه برگزار شد و میزبان مشارکت کنندگانی از سراسر کشور ایران بود. چرا که پس از 2 سال و با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا، زمینه مناسب برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در کشور فراهم شد و شرکتها همانند سالهای گذشته توانستند با حضور در رویدادهای تجاری و نمایشگاهی به معرفی محصولات و دستاوردهای خود بپردازند. قرار گرفتن نمایشگاه اصفهان در نقطه جغرافیایی مناسب و مرکز کشور انتخاب بسیاری از شرکتها برای حضور در نمایشگاه بود، زیرا شرایط مناسبی را در جهت کشف بازارهای جدید و توسعه کسب و کار را برای آنان در بستر نمایشگاه اصفهان فراهم میکرد. احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی اصفهان اعتقاد دارد که امکان استفاده از تمام ظرفیتها و پتانسیلهای نهادی اقتصادی، مدیریت شهری و استانی به خوبی میتواند به کمیت و کیفیت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و رونق بخشیدن بهتر به کسب و کارهای مختلف کمک کند؛ صحبتهای مدیرعامل نمایشگاه اصفهان را در گفتگو با خبرنگار ما در ادامه بخوانید.
**
- اگر از لحاظ عملکردی بررسی کنیم، نسبتا یک سال را با تمام فراز و فرودها پشت سر گذاشتید؛ سال 1401 برای شما به عنوان مدیر عامل یک نمایشگاه بینالمللی چگونه گذشت؟
سال 1401 در مقایسه با سالهای گذشته و برای اهالی این صنعت سال نسبتا متفاوت و خوب بود. بسیار تلاش و پیگیری کردیم تا دو ماموریت اصلی را در حوزه صنعت نمایشگاهی اصفهان با مطلوبیت کامل انجام دهیم. نخست، تکمیل برخی کاستیها در محل دائمی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی اصفهان که در ادامه خواهم گفت چه فعالیتهایی انجام شده است و دوم، برگزاری چند نمایشگاه بینالمللی و تخصصی که از نظر کمیت و کیفیت نسبت به دورههای سابق ارتقاء یافته است. از ده ماه گذشته تا به امروز مشغول تدوین برنامه استراتژیک نمایشگاه اصفهان هستیم، اگر بخواهم به صورت دقیق گفته باشم یک هفته پس از قبول مسئولیت در این جایگاه به کمک مشاوران و صاحبنظران حوزه کسب و کار به این مهم پرداختیم تا بتوانیم هم جایگاه فعلی خود را به صورت درست و دقیق بشناسیم، همچنین برای رسیدن به برخی ارزشها از جمله حفظ برند سازمانی، صداقت و حفظ کرامت انسانی در کلیه سطوح سازمانی، کار تیمی و شایسته سالاری، تنوع منابع درآمدی و... را براساس این سند چشم انداز به جلو پیش ببریم. این برنامه به ما کمک خواهد کرد تا بهتر از سالهای گذشته امکان زمانبندی، برنامهریزی و هدفگذاری برای سالهای پیشرو را داشته باشیم و به اصطلاح از مسیر اصلی خودمان خارج نشویم. هدف ما در این برنامه این است تا به بهترین نتایج براساس ظرفیتها دست پیدا کنیم.
- با توجه به این اقدامات برای تدوین برنامه نمایشگاه اصفهان چه کارهایی انجام شده است؟
بخش زیادی از تقویم سال آینده پس از برگزاری جلسات هم اندیشی و گفتگو با انجمنها و اتحادیههای مربوطه برنامهریزی شده است، این جلسات از این رو برگزار شده است تا بتوانیم با بهترین کیفیت رویدادهای سال آینده را برگزار کنیم. ما اعتقاد داریم تا زمانی که از سایر تواناییها، امکانات و ارتباطات به بهترین نحو استفاده نکنیم و در این راستا به تعامل با متولیان امر نپردازیم، در کار خودمان موفق نخواهیم شد. کنار هم قرار گرفتن ظرفیت اتحادیهها، انجمنها، سندیکاهای تخصصی در بخشهای مختلف و نهادهای صنعتی سیاستگذار این امکان را در اختیار نمایشگاه اصفهان قرار میدهد که بتواند از ظرفیتهای بین بخشی به شیوه موثری استفاده کند. بنابراین این هدف به ما کمک میکند که در نهایت امر شاهد برگزاری یک رویداد تخصصی و با کیفیت مطلوب باشیم. در تدوین برنامه سال 1402 همه تلاش ما کنار هم قرار دادن کانونهای تخصصی مرتبط با یک صنعت و بهرهبردن از تواناییهای آنان است.
- به محل نمایشگاه بینالمللی اصفهان و تکمیل برخی از قسمتها اشاره کردید؛ چه بخشهایی در این مدت که قبول مسئولیت کردید تکمیل شده است؟
ظرفیت پارکینگ نمایشگاه به نسبت استقبالی که از رویدادهای نمایشگاهی میشود بسیار کم است. براساس برنامهریزی انجام شده در حال ساخت و تکمیل پارکینگ در ضلع غربی و جنوبی نمایشگاه هستیم تا ظرفیت پارک 600 خودرو دیگر در فضای نمایشگاه اصفهان امکان پذیر گردد. همچنین اتاقهای مذاکرات که در سالن اصلی نمایشگاه قرار داشت به صورت کامل تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفت. این اتاقها به منظور تسهیل شرایط برای مشارکت کنندگان یا سایر ذینفعان رویدادها برای مذاکره و انعقاد قرارداد طراحی و تکمیل شده است. خرید و نصب دستگاه ژنراتور نیز با موفقیت انجام شده تا در شرایط اضطراری بتوانیم برق مجموعه را در هنگام قطع برق تامین کنیم، نبود دستگاه ژانراتور واقعا یکی از کمبودهایی اساسی و بسیار مهم نمایشگاه اصفهان بود که در حال حاضر این مشکل به صورت بنیادی و برای مانایی جریان برق در تمام شبانهروز حل شده است. در محل سابق دو سازه کروی شکل قرار داشت که به محل جدید انتقال یافت، این دو سازه کروی امکان برگزاری همایشها و نشستها و راهاندازی رستوران مجهزی را فراهم می کند و فضای مناسبی را در اختیار ما قرار خواهد داد. جاده بارانداز که در پشت سالن اصلی نمایشگاه قرار دارد مسیر پرتردد و شلوغی بود، خصوصا در روزهای اول نمایشگاه و روزهایی که مشارکت کنندگان تجهیزات و کالاهای خود را از نمایشگاه بیرون می بردند، این جاده نیز تکمیل و بهرهبرداری شده و خودروهای حمل بار به آسانی میتوانند پس از تخلیه و بارگیری از جاده جدید به سمت درب خروجی نمایشگاه حرکت کنند. با اقداماتی هم که در حال انجام است تلاش میکنیم ساختمان اداری و تجاری که در مجاورت سالن اصلی قرار گرفته را سریعتر مورد بهرهبرداری قرار بدهیم. این ساختمان در حال حاضر به دلیل انجام برخی کارهای زیرساختی امکان استفاده را ندارد، با این حال تلاش داریم که بخش اداری و تجاری به پایان برسد تا تمام پرسنل نمایشگاه در یک محل مستقر شوند. ساخت یک سالن جدید به متراژ 7200 متر که کارهای طراحی اولیه آن انجام شده است و پس از کسب تاییدیههای لازم مراحل ساخت آغاز میگردد؛ لازم به ذکر است بسیاری از کاستیها و نواقص سالن موجود، سالن امیرکبیر نیز برطرف گردیده است.
- آنطور که در خبرها آمده بود موفق شدید اولین نمایشگاه مجازی فرش دستباف را همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف برگزار کنید. درباره این مسئله توضیح بفرمایید.
با اوجگیری ویروس کرونا بسیاری از سایتهای نمایشگاهی برای حفظ جایگاه کسب و کارها و استحکام بخشیدن به شبکهسازی تجاری که در بستر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی شکل گرفته بود، به سمت فراهم کردن زیرساختهای نمایشگاه مجازی روی آوردند. این اتفاق در برخی از کشورهایی که پیشرو در این حوزه به حساب میآیند انجام شد و با استقبال خوبی هم همراه بود. طی دو سال گذشته برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به صورت مجازی در کنار عناوین نمایشگاهی به ارتقاء کیفیت این مهم منجر شده است. چرا که امکان بازدید از رویدادهای نمایشگاهی در هر لحظه از ساعات شبانهروز، کسب اطلاعات کامل و بهره بردن از ارتباطات تجاری را برای فعالان اقتصادی و عموم شهروندان را فراهم میکند. حتی کسانی که موفق به بازدید از نمایشگاه نشدند میتوانند در آینده به سادگی از این رویداد نمایشگاهی بازدید انجام بدهند. کنار هم قرار گرفتن موارد فوق باعث شد نمایشگاه بینالمللی اصفهان به عنوان نخسین سایت نمایشگاهی استاندارد کشور از این تکنولوژی نوین برای برپایی نمایشگاه مجازی فرش دستباف استفاده کند. این نمایشگاه تا سه ماه آینده قابل دسترس است و مخاطبان میتوانند به صورت مجازی از غرفههای حاضر در نمایشگاه فرش دستباف بازدید کنند و اطلاعات لازم برای تهیه فرش دستباف و طراحیهای ارایه شده را با دقت در آدرس www.isfvirtualexpo.ir نگاه کنند.
- فکر میکنید نقش اصلی و اساسی نمایشگاه چیست؟ آیا نمایشگاهها در جهان امروز محرک اقتصادی، تسهیلگر و یا توسعه دهنده به کسب و کارهای مختلف هستند؟
بله. سوال خوبی را مطرح کردید. لازم میدانم برای روشنتر کردن مبحث مورد نظر توضیحاتی را ارایه کنم. در دنیای امروز تولید ثروت از طریق ارتباطات تجاری امکانپذیر میشود. ارتباطات تجاری به تمام روابطی گفته میشود که یک سازمان با هدف ارتقاء جایگاهش در بازار و با مشتریان و مخاطبان خود برای ارایه خدمات، فروش کالا، در خدمت گرفتن روشهای نوین فعالیت تجاری و توسعه بازار هدف و جذب سرمایههای جدید برقرار میکند. در یک دستهبندی کلی میتوان ارتباطات را به درون و بیرون سازمان تقسیمبندی کرد. روابط درون ساختار یک سازمان تجاری براساس ارتباطات شکل میگیرد، ارتباط با مدیر اصلی مجموعه، ارتباط مدیران ارشد و مدیران میانی و ارتباط کارکنان با مدیران، هدفمند بودن اینگونه ارتباطات میتواند اهداف تعریف شده را برای تمام افراد در داخل آن سازمان قابل دسترس کند. هر کدام از این ارتباطات نحوه فعالیت تجاری آن شرکت با بیرون از مجموعه را نیز بهتر مشخص میکند. ابزارهای بسیاری برای انسجام بخشیدن به ارتباطات بیرونی سازمان تعریف شده است. برگزاری جلسات گفتگو، انعقاد قرارداد، امضای تفاهمنامه، نظرسنجی، ارسال ایمیل، تماس تلفنی، تبلیغات، رسانه، استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و... بنابراین، ارتباطات تجاری خارجی ارسال هر پیامی است که از دفتر رسمی کسب و کار و کارکنان همان شرکت برای برقراری ارتباط با مخاطب منتقل میگردد. بنابراین برقرار شدن هر ارتباط با بیرون از سازمان، باعث میشود که رقیبان و مشتریان آشنایی بهتر و بیشتری را با تجارت شما از طریق همین ارتباطات کسب کنند. در هنگام برقرار ساختن ارتباطات تجاری خارجی هر مجموعه تجاری میبایست بالاترین دقت را در هنگام انتقال پیام رعایت کند، چرا که در هنگام ارسال پیام نام آن شرکت تجاری و تمام داشتههایش در میان است. امروزه یکی دیگر از راههای گسترش ارتباطات تجاری، صادرات خدمات، کالا و تکنولوژی به کشورهای هدف است. چرا که صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. آمارهای سازمانهای جهانی مرتبط با ارتباطات تجاری و صادرات گواه این ادعاست. کشورهایی که امکان برقرار ساختن ارتباطات تجاری را در بازارهای هدف داشته و جذب منابع مالی را در بازارهای هدف خارجی جستجو کردهاند، در عمل اثبات کردند که ارتباطات تجاری بیشتر و سودآوری را در بازارهای هدف برقرار ساختند. کسب اطلاعات در مورد نیازها و سلیقه مصرف کنندگان در بازارهای خارجی یکی از مهمترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقای سطح کیفیت صادرات محصولات و خدمات میباشد. به عبارتی با چنین رویکردی شبکه سازی تجاری به بهترین نحو انجام شده است. با اطمینان خاطر میتوان گفت حضور صاحبات کسب و کار در نمایشگاههای تخصصی، بینالمللی و خارجی نیز یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب و کار در کنار هم قرار میگیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری را محقق کنند. نمایشگاه به عنوان پل ارتباطی با استراتژی مناسب و با تفکر رویداد محوری حقیقت ارتباطات تجاری را به صورت کامل به نمایش میگذارد. نمایشگاه رسانه، تبلیغات، چیدمان مهندسی غرفهها، شرایط ایدهآل رفاهی و خدماتی و در کل فضایی را خلق میکند که با استانداردهای تجاری دنیای امروز هماهنگ است؛ آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان تکرار میگردد به معنای واقعی کلمه در نمایشگاهها نمایان میشود.
- جایگاه نمایشگاه اصفهان به عنوان یک کانون مهم تجاری و تبادلات را با توجه به وضعیت اقتصادی استان اصفهان چگونه ارزیابی میکنید؟
نمایشگاهها میتوانند به افزایش امید در بین فعالان اقتصادی منجر شوند و شبکههای تجاری آنان را به خوبی حفظ کند. اگر مجموعه فعالیتهای نمایشگاهی را به عنوان یک صنعت در نظر بگیریم، این صنعت از باب اینکه میتواند صنایع دیگر را به مصرفکنندگان معرفی کند، اهمیت فراوانی دارد. همچنین نمایشگاهها به دلیل ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات کشور و هموار کردن راه صادرات محصولات صنایع مختلف به کشورهای دیگر، اهمیت خاص و ویژهای دارند. اگرچه نسبت به سنوات گذشته، اکنون جایگاه نمایشگاه بینالمللی و صنعت نمایشگاهی برای تجار و صنعتگران آشکارتر شده، اما به نظر میرسد این صنعت هنوز در کشور ما جای کار فراوانی دارد.
- آیا برنامهای برای توسعه فعالیتهای نمایشگاهی سال آینده دارید؟
بله؛ طبیعی است که هر صنعتی، موضوعات خاص خودش را دارد و مهمترین موضوع مرتبط با نمایشگاه داشتن یک تقویم مناسب و با توجه به تحقیقات انجام شده درباره عناوین نمایشگاهی است و انجام این همه در نهایت امر میبایست به توسعه فعالیتهای نمایشگاهی منجر گردد. یکی از اصلیترین برنامههایی که در نمایشگاه اصفهان دنبال میشود، توسعه فعالیتهای نمایشگاهی به ویژه در فضای بینالمللی و کسب درآمدهای ارزی است. در این زمینه، تاکید داریم که پا را از کشورهای همسایه فراتر گذاشته و حضور فعالان اقتصادی اصفهانی و ایرانی را در نمایشگاههای بینالمللی خارج از کشور و هیاتهای تجاری افزایش دهیم. تجربه اعزام هیات تجاری به کشور روسیه و تلاش برای اقدامات مشابهی که در دست اقدام است در این بخش لازم به ذکر است. بازدید هر کدام از هیاتهای تجاری و حضور در رویدادهای خارجی ارتباط تجاری با کشورهای دیگر را عمق بیشتری خواهد بخشید و توجه به برگزاری رویدادهای مناسب در کنار اجرای نمایشگاهها یکی دیگر از مهمترین اهداف نمایشگاه بینالمللی اصفهان میباشد و در نهایت به توسعه کسب و کارها بسیار کمک خواهد کرد. از طرف دیگر، باید به این نکته توجه داشت که خوشبختانه در سالهای اخیر، نمایشگاهها نسبت به دورههای قبل، رشد بهتری هم از نظر وسعت و هم از نظر منابع مالی و کیفیت برگزاری داشته و دارد و امیدوارم با چنین پشتوانهای بتوانیم توسعه فعالیتها را بهتر از هر زمان دیگر به سرانجام مطلوب برسانیم.
- به عنوان آخرین سوال؛ آیا تقویم سال 1402 در مقایسه با سال جاری تغییراتی خواهد کرد؟
در سال جاری در مجموع موفق شدیم 33 عنوان نمایشگاهی بینالمللی، تخصصی و عمومی را با کیفیت مطلوب برگزار کنیم. براساس تقویم سال 1402 و با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته هدف ما برگزاری 51 عنوان نمایشگاهی است. امیدوارم بتوانیم در سال آینده نیز همانند امسال هر کدام از رویدادهای نمایشگاهی را با همافزایی کانونها، انجمنها و اتحادیههای مرتبط و سایر مسئولان اقتصادی استان اصفهان با بهترین کیفیت ممکن برگزار کنیم.