نمایشگاهی برای فرهنگسازی حمل و نقل پاک


تاریخ درج خبر:1397.02.04
ساعت درج خبر:14:57

نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک (خودرو و موتورهای برقی، دوچرخه و انواع پاکرو) با حضور مسئولان، کارشناسان و مردم در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برپا شد.
به گزارش اداره رسانه و فضای مجازی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، مدیرعامل این شرکت در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: خاطره امپراطوری دوچرخه‌ها در شهر اصفهان هنوز در ذهن بسیاری از افراد زنده است، اما اینکه چه اتفاق افتاد که شهر دوچرخه ها به امپراطوری خودروها رسید، جای سوال دارد.
علی یارمحمدیان اظهار کرد: مصرف سوخت های فسیلی در کشور هزینه‌های زیادی به اقتصاد تحمیل کرده و آلودگی هوا را در کلانشهرها افزایش داده است.
وی با تاکید بر اینکه تشدید آلودگی هوای ایران در سال ۲۰۰۱، بیش از ۱.۷ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است، گفت: این آمار در سال ۲۰۰۶ به هشت میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرده است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با بیان اینکه ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا قرار دارند، به دیگر هزینه های آلودگی هوا اشاره و تصریح کرد: آلودگی هوا به شهروندان، شهر و دولت هزینه تحمیل می کند.
یارمحمدیان به وضعیت آلودگی هوا و استفاده از خودروهای پاک در سایر کشورها اشاره و اظهار کرد: در شهر توکیو ۹۵ درصد حمل و نقل شهری به صورت همگانی و حمل و نقل برقی است، همچنین در سال ۲۰۱۶ تعداد خودروهای برقی در آلمان ۲۵ هزار خودرو بوده است، البته بر اساس برنامه کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ آلمان باید تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰ هزار جایگاه برقی داشته باشد.
وی گفت: طبق برنامه ریزی دو کشور چین و آمریکا نیز تا سال ۲۰۲۰ باید شش میلیون خودرو برقی داشته باشند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با اشاره به وضعیت حمل و نقل پاک در ایران، گفت: در ایران تعرفه‌های سنگین خودروهای هیبریدی، عامل کاهش گرایش مصرف کنندگان به استفاده از خودروهای بنزینی شده است.
یارمحمدیان با اشاره به وضعیت حمل و نقل اصفهان اظهار کرد: خاطره امپراطوری دوچرخه ها در شهر اصفهان هنوز در ذهن بسیاری از افراد زنده است، زیرا روزی دوچرخه سواران یکه سواران شهر بودند.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۲۷ بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ دوچرخه در شهر اصفهان تردد می کرده که برای بیش از ۲۰ هزار نفر گواهینامه دوچرخه صادر شده بوده است، در سال ۱۳۴۱ نیز بیش از ۸۰ هزار دوچرخه طی یکسال در اصفهان به فروش رفت و تعداد دوچرخه سواران به حدی زیاد بود که کنترل آنها در شهر سخت بود، اما اینکه چه اتفاق افتاد که شهر دوچرخه ها به امپراطوری خودروها رسید، جای سوال دارد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر یک میلیون خودرو در شهر اصفهان تردد می‌کنند که آسمان آبی اصفهان را به آسمانی مملو از دی اکسید کربن و سرب تبدیل کرده است.
یارمحمدیان خاطرنشان کرد: سیاست های غلط گذشته هزینه های سنگینی به شهر وارد کرده و امروز مردم باید تاوان آن را پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: مسئولیت در قبال وضعیت حاضر این است که استفاده از خودروهای برقی را افزایش داده و هوای پاک را به اصفهان برگردانیم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک مشکل آلودگی هوا را حل نمی کند، این رویداد به شرطی نقطه عطفی برای هوای اصفهان خواهد بود که همه به وظیفه اجتماعی خود عمل کنند.
شهردار اصفهان نیز در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: در سال جاری یک سوم بودجه سه هزار میلیارد تومانی شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و همچنین یک هزار میلیارد تومان نیز برای مترو در نظر گرفته شده است.
قدرت الله نوروزی اظهار کرد: این نمایشگاه علاوه بر به نمایش گذاشتن وسایل نقلیه پاک که به رفع آلودگی ها کمک می کند، به طور خاص بر روی مسایل فرهنگی و تصمیماتی که برای هفته فرهنگی اصفهان گرفته شده متمرکز شده است.
وی با بیان اینکه امروزه شهرها برای توسعه با معضلاتی مواجه هستند، گفت: شهرهای توسعه یافته به جهت فضاهای شهری، تغییر کاربری ها و استفاده های نامناسب با مشکلاتی روبه رو شده اند، وقتی این مسایل به وجود می آید طبیعی است که ترددها افزایش و استفاده از خودروهای شخصی مورد اقبال عمومی قرار می گیرد و به دنبال آن ترافیک و آلودگی هوا ایجاد می شود و در نتیجه شهرها با معضل زیست محیطی و ترافیکی مواجه خواهند شد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان نیز از این موضوع استثناء نبوده است، تاکید کرد: باید چاره‌ای اندیشیده شود تا شهر به عنوان موجود زنده از معضلات رهایی یابد و آلودگی های صوتی و هوا که منشاء بسیاری از بیماری ها و مرگ و میرها است به حداقل برسد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه حمل و نقل پاک برگزار شده تا نتایج آن در مدیریت شهری تاثیر گذار باشد، افزود: فراموش نکنیم که برای نجات اصفهان ناگزیر به استفاده از حمل و نقل عمومی هستیم.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه علاوه بر تبلیغ حمل و نقل پاک باید نقش فرهنگ سازی داشته باشد، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک باید استمرار داشته باشد تا با ایجاد زیرساخت ها و همبستگی بین حمل و نقل عمومی در وسایل نقلیه متفاوت و همچنین فرهنگ سازی، شاهد روزی باشیم که شهر از این مصیبت به وجود آمده نجات پیدا کند.
شهردار اصفهان گفت: نجات شهر از آلایندگی ها منحصر به حمل و نقل عمومی نیست، زیرا ریزگردها و آلودگی های ناشی صنایع نیز شهر اصفهان را تهدید می کند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی حمل و نقل درصدد است تا آخرین دستاوردها را برای داشتن هوایی پاک به نمایش بگذارد، افزود: دولت و دستگاه ها باید با قدرت برای حل معضل آلودگی هوا بسیج شوند وگرنه هر روز شاهد بیماری ها، مرگ و میرها و اتفاقات ناگوار خواهیم بود.
نوروزی ادامه داد: برای فرهنگ سازی باید دست به دست هم دهیم تا با کمک هم استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در بین شهروندان افزایش دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک گفت: بر اساس برنامه ۱۴۰۰، اصفهان دوباره به شهردوچرخه ها تبدیل خواهد شد و ١٠ درصد سهم حمل و نقل، به دوچرخه اختصاص می یابد.
علیرضا صلواتی اظهار کرد: همه با مشکلات اصفهان در زمینه آلودگی هوا آشنا هستیم به همین خاطر اینجا جمع شده‌ایم تا راه‌حل‌های رفع آلودگی هوا را ارائه دهیم.
وی افزود: برنامه‌ای که برای اصفهان تدوین شده این است که تا سال ۱۴۰۰ اصفهان به شهر دوچرخه ها بازگردد و ۱۰ درصد حمل و نقل توسط دوچرخه انجام شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش زیرساخت های حمل و نقل پاک و دوچرخه، گفت: سال گذشته با اجرای طرح «بفرمایید دوچرخه» نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان دوچرخه در دو ماه به فروش رفت و این نشان از استقبال بی نظیر مردم از این طرح داشت.
صلواتی ادامه داد: امسال طرح «بفرمایید موتور برقی» همزمان با نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک کلید خورد و به گفته فروشندگان با استقبال خوب مردم مواجه شده است.
وی با اشاره به عرضه خودروها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های هیبریدی در این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد: تسهیلات خرید موتورهای برقی توسط بانک قرض الحسنه رسالت طی اقساط بلندمدت و بدون کارمزد ارائه شود و بانک رسالت از مردم و شهر اصفهان حمایت کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با تشکر از دغدغه شرکت بین المللی نمایشگاه‌های اصفهان برای برپایی نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک تاکید کرد: این نمایشگاه در حساس‌ترین برهه و با کمک تمامی مسئولان شهرداری و مدیران مناطق برپا شد و نخستین نمایشگاهی است که هر چهار سالن در آن فعال هستند.
وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت همه از این نمایشگاه بتوانیم زمینه ورود پاکروها به شهر را فراهم کنیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد هم در این مراسم گفت: با توجه به ارزان و سبک بودن دوچرخه الکتریکی، دانشگاه آماده ساخت و تولید این دوچرخه است، اما ارگان ها و سازمان ها باید حمایت های لازم را داشته باشند.
مهران مجلسی با بیان اینکه طراحی و ساخت دوچرخه الکتریکی از سال گذشته در این دانشگاه کلید خورد، اظهار کرد: توان موتور الکتریکی ۲۵۰ وات، سرعت در شیب صفر ۳۰ کیلومتر در ساعت، مسافت ثابت پیمایش با یک بار شارژ حدود ۷۰ کیلومتر و با مدت زمان شارژ کامل امکان تردد به مدت شش ساعت از جمله کارایی های این دوچرخه الکتریکی است.
وی خاطر نشان کرد: تیم مبتکر طراحی دوچرخه های الکتریکی، آماده ارائه اطلاعات کامل درباره این وسیله نقلیه پاک است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: با توجه به ارزان و سبک بودن این دوچرخه، دانشگاه آماده ساخت و تولید این دوچرخه الکتریکی است، اما ارگان ها و سازمان ها باید حمایت های لازم را داشته باشند.
همچنین، محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت نیز در این آیین اظهار کرد: ماموریت بانک قرض الحسنه رسالت بانکداری تجاری است، بانک رسالت، «قرض الحسنه خرد اجتماعی» است به این معنا که تنها عقدی که با مشتریان خود می بندد، قرص الحسنه است، حداکثر وام این بانک ۳۰ میلیون تومان است و سهامداران آن مطالبه سود ندارند.
وی با بیان اینکه ضرورت داشتن هوای پاک بر ما و همه مسئولان روشن است، افزود: برای رسیدن به هوای پاک باید گام های کوچک و عملیاتی برداشته شود در این راستا در خصوص هوای پاک همکاری خوب، مستمری با شهرداری اصفهان داشته ایم.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت اضافه کرد: تا کنون ۱۵ هزار دوچرخه با اقساط بلند مدت به مردم عرضه شده است، همچنین امسال تفاهم نامه ای میان شهرداری اصفهان، سازنده ایرانی و بانک رسالت امضا شد که طی آن دو هزار دستگاه پاکرو در اقساط ۱۸ ماهه و بدون کارمزد به مردم و تقاضاکنندگان عرضه شود.
وی با اشاره به عرضه دستگاه های پاک رو در اولین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای استفاده از تسهیلات بانک رسالت بدون حضور در شعب انجام می شود که خود اقدامی در زمینه کاهش آلودگی و افزایش هوای پاک است.